VERKOPEN
Zoeken

Verdien honderden euro's per maand door samenvattingen te verkopen

Wat kun je het beste doen tegen een kater?

Gepubliceerd op 23 januari 2019·Laatste update op 6 maart 2019
Studentenleven  - Wat kun je het beste doen tegen een kater?

Heb jij een iets té leuke avond gehad en heb je spontaan spijt van alle drankjes die je gedronken hebt? Of heb je een leuk feestje op de planning staan en wil je voorkomen dat je de volgende ochtend wakker wordt met een kater? Wij geven jou de beste anti-kater tips, zodat je je emmers ook eens kan gebruiken om schoon te maken!


Wat is een kater nou eigenlijk?

Zoals iedereen wel weet heeft alcohol positieve en negatieve kanten. Je wordt natuurlijk vrolijk, ontspannen en losser van alcohol, maar je kunt er ook enorme hoofdpijn van krijgen en er misselijk van worden. Een kater is wat je dan de volgende ochtend ervaart. Het is een teken dat je lichaam bepaalde stoffen mist. Vaak heb je dan last van duizeligheid en vermoeidheid, maar het kan zelfs voorkomen dat je moet overgeven. Denk jij nu: “Been there done that?” Lees dan vooral verder!


Zorg voor een goede bodem

Zoals iedere student eigenlijk hoort te weten is het niet slim om alcohol te gaan drinken op een lege maag. Indien je snel dronken wil worden is dit absoluut een goede tactiek, maar wees dan niet verrast dat je diezelfde avond nog naar de wc rent of dat je de volgende ochtend een enorme kater hebt. Vet eten zoals pizza, kapsalon of pasta zijn goede maaltijden om een kater te voorkomen.


Drink genoeg water

Als je het ene biertje nog niet op hebt, staat de volgende alweer voor je neus. Het liefst drink je glas na glas leeg om je vrienden een beetje bij te houden. Toch is het slim om elk glas alcohol af te wisselen met een glas water, hierdoor blijft je vochtbalans namelijk op peil. Wil je dus die enorme koppijn de volgende ochtend voorkomen, drink dan voldoende water. Indien je vrienden je raar aan zullen kijken als je steeds een glas water drinkt, zou je ook wat glazen water kunnen drinken voordat je gaat slapen. Herhaal dit de volgende ochtend, zodat je vochtbalans op peil blijft.


Zorg voor frisse lucht

Om de volgende ochtend niet wakker te worden in een muffe kamer waar je bij de gedachte alleen al misselijk wordt, is het slim om je raam op een kier te zetten zodra je thuis komt. In het beste geval doe je dit al voordat je van huis weggaat, om te voorkomen dat je niet met je bezopen kop het raam uit flikkert.


Zorg voor voldoende slaap

Na een lange nacht waarin je (teveel) alcohol hebt gehad, heeft je lichaam rust nodig. Sluit je af van de buitenwereld door de gordijnen dicht te doen en doe (eventueel) oordoppen in. Leg ook je telefoon weg, die beschamende foto’s en filmpjes staan morgen ook nog wel op je telefoon. Ook bespaar je jezelf er zo voor dat je je ex geen berichten gaat sturen over dat je spijt hebt en jullie bestemd zijn voor elkaar. Het beste wat je dus kan doen is gewoon zo snel mogelijk gaan slapen.



Neem een goed ontbijt

Het liefst wil je natuurlijk in bed blijven liggen en voor de rest van je leven geen stap meer uit bed zetten. Maar stop met het zelfmedelijden en ga je bed uit. Het is namelijk goed om te ontbijten, want het geeft je lichaam weer energie en het kalmeert je maag. Maak een lekkere omelet of een gekookt eitje voor jezelf, want eieren zijn een bron van vitaminen en dat is precies wat je lichaam nodig heeft. Het is dan ook het meest bekende anti-kater voedsel. Indien je al misselijk wordt bij het idee van ei, eet dan wat toast of wat fruit, zodat je toch de benodigde vitaminen binnen krijgt.


Neem een douche

Do we need to say more? Na een avondje uit ruik je naar een combinatie van zweet, drank en rook. Om te voorkomen dat je hele bed hiernaar gaat stinken, is het verstandig om ‘s nachts als je thuis komt al een douche te nemen. Pas wel op dat je niet in slaap valt of dat je uitglijdt en je nek breekt. Ook kan je in de ochtend onder de douche springen. Je wordt dan waarschijnlijk nog misselijker wakker dan je al was en is die zweet-, drank- en rookgeur helemaal ingetrokken in je beddengoed, lekker fris.


Probeer ontstekingsremmende pijnstillers te vermijden

Zoals de kop van deze alinea al aangeeft, is het belangrijk dat je ontstekingsremmende pijnstillers probeert te vermijden. Deze pijnstillers belasten de lever namelijk nog meer. Ook kun je door de combinatie van alcohol en pijnstillers maagklachten krijgen en daar wordt niemand vrolijk van.


Zorg dus voor een goede bodem, drink voldoende water, zorg voor frisse lucht en voldoende slaap, probeer te ontbijten en neem een douche!



Meer handige tips over het studentenleven krijgen? Volg ons op Instagram!


Verdien honderden euro's per maand door samenvattingen te verkopen

×